Legg inn bilder HER (Skriv inn tekst før du lagrer – da kommer tittel/tekst med til trykk.)
Fotokonkurranse: TEMA mai 2012: KOM MAI DU SKJØNNE, MILDE. Alle bildene i albumet blir vurdert av juryen.
Andre motiver legges i albumet DAGENS OABILDE MAI 2012. Den enkleste måten å legge bilder i album på, er å laste inn bildet, skrive tekst og lagre, for etterpå å trykke på rediger i den blå stripa over bildet. Da kommer albumene opp i alfabetisk liste.
Månedsvinnere
Se bilder fra Gjøvik Fotoklubb og Juniorgruppa

Forum: Vinnere

Gledelig vinnerbilde

Oda og welshponnien Bongo tok årets første bad i Mjøsa i mars. Foto: Kristine Negård

Kristine Negård fra Gjøvik får prisen for det beste bildet i mars med temaet «glede».

Fotografene i Oppland Arbeiderblad har nå vurdert leserbildene for mars måned, og vinneren er Kristine Negård som sendte inn dette flotte hestebildet.
– Månedens bilde viser helt perfekt hvilken rekordvarm mars vi hadde i år. Bildet fyller også månedens tema «glede» meget bra. Et fartsfylt motiv med godt driv og i et flott lys, forteller fotograf Asbjørn Risbakken i Oppland Arbeiderblad.
På sin hjemmeside forteller Kristine Negård at hun er en aktiv fotograf og medlem i Gjøvik fotoklubb. Hun har også tidligere vært aktiv i fotokonkurranser, både i Oppland Arbeiderblad og fotoklubben.
– Jeg har ikke drevet med fotografering så fryktelig lenge egentlig. Jeg fikk speilrefleks for to år siden og syns det er veldig artig å ta bilder, sier Kristine Negård, som går studiespesialisering på Gjøvik videregående skole.
Den talentfulle fotografen fra Gjøvik har også hatt et bilde utstilt på Nord-Europas største fotomesse på Lillestrøm.
Vi gratulerer Kristine med prisen for månedens bilde for mars. Hun får en premie i posten fra Oppland Arbeiderblad og er med videre i kåringen av

Skileik i fjellheimen

Arne Hjelmtvedt vant for andre gang en månedskonkurranse i OAs fotokonkurranse.
Hjelmtvedt vant februarkonkurransen «Skiføre» med et bilde han tok utenfor hytta si i Murudalen. Her har han fanget et fint øyeblikk da Angelika og Peter er i firsprang på ski.
– Vi bruker å lage en årlig skikonkurranse på fjellet. Bildet er fra en slik tur, sier Hjelmtvedt.
Juryen som består av OAs fotografer skriver dette om vinnerbildet:
Det er sjelden bilder får bra komposisjon og fine farger der fart utgjør motivet. Men her stemmer alt.
Arne Hjelmtvedt er kanskje best kjent i distriktet for sin rolle som politimann i Gjøvik. Han har også utallige timer i Fjellhallen og andre isflater med puck og kølle.
Hjelmtvedt som bor i Nordlia, er en flittig bruker av Origo og dagensOAbilde. Mange av hans motiver er fra fjellheimen – et område han oppholder seg veldig mye etter at han bygde som pensjonist.

Vinner av Tema: VINTERLYS januar 2012

Juryen kåret Leif Arne Evensen til månedens vinner med sitt bilde, Dirigenten.
Juryen sier: Juryen faller nok engang for et fantastisk svanebilde. Denne gangen er det Leif A. Evensens bilde “Dirigenten” som vinner månedens bilde med tema, Vinterlys. Nydlig lys og perfekt komposisjon.
Gratulerer til Leif Arne Evensen som får en månedspremie og er med i kampen om et gavekort på kr. 5000,-.

Vant fotokonkurranse 2011

OAs fotokonkurranse på nettavisen, Dagens OA-bilde har fått en årsvinner for 2011. Våre faste fotografer har plukket ut årets beste bilde innsendt av leserne

Marie B. Johansen ble den glade vinner. Hun vant månedskonkurransen i oktober med et bilde hun kalte Morgentåke. Juryen sa da at dette var et godt komponert og stemningsfullt bilde av en svanefamilie i morgentåka på Landåsvannet. Dessuten holdt det også til årets beste bilde blant de 12 månedsvinnerne. Johansen er en ekte hobbyfotograf. En amatør i betydningen, en som elsker sin hobby. Hun ga seg selv et speilreflekskamera i 30-års present og har siden da fotografert i stor skala.
Jeg er veldig glad i å ta naturbilder, forteller hun da vi er på besøk for å overlevere gevinsten, et gavekort pålydende 5000 kroner og en stor kopi av vinnerbildet på lerret.
Dette må jeg henge opp nå, sier hun. Og senere i dag drar jeg til Gjøvik og kjøper meg et nytt kamera for pengene.
Men det er ikke bare naturbilder hun er opptatt av. Portretter og dyrebilder er også gjevt. Men det kan være en utfordring å fange inn ville dyr. Jeg er nok for glad i senga mi til å dra ut i naturen natters tider, smiler hun.
Men tidlig om morgenen er det også store muligheter. Svanene på Landåsvannet ble jo tatt i morgentåka og ble virkelig fint.
Johansen har ikke noen utdannelse i foto, men har lært mye av fotobøkene sine og av å være med i naturfotoklubben i Gjøvik, Land og Toten. Når interessen først er der går det fint an å drive det langt, selv uten profesjonell veiledning.
Det morsomste med dette bildet er nok at det viser lyset slik det var uten noen bearbeiding, legger hun til.
Jeg er nøye på å lagre bldene mine på ekstern harddisk med en gang, slik at jeg kan holde orden i det store antallet det blir etter hvert, avslutter den glade hobbyfotografen.

Vinner av Tema: JULETID desember 2011

Juryen kåret Hanne Marie Walbye til månedens vinner med sitt bilde, Flink nissejente.
Juryen sier: Et godt komponert bilde av vinterbekken og nissejenta. Gode fargebilder har ofte få farger, og her står den røde nissen fram i sterk kontrast til det pudderaktige snølandskapet.
Gratulerer til Hanne Marie Walbye som får premie og er med i kampen om et gavekort på kr. 5000,-.

Vinner av Tema: MØRKETID november 2011

Juryen kåret Ahmad Torabi til månedens vinner med sitt bilde, Speilbilde.
Juryen sier: Kjent motiv som er kreativt løst i utfordrene lys. Bra komposisjon. Flott komposisjon med speilbilde.
Gratulerer til Ahmad Torabi som får en OA-sekk og toalettmappe og er med i kampen om et gavekort på kr. 5000,-.

Vinner av Tema: HØST oktober 2011

Morgentåke Foto: Marie B. Johansen

Juryen kåret Marie B. Johansen til månedens vinner med sitt bilde, Morgentåke.
Juryen sier: Et stemningsfullt og godt komponert bilde av en svanefamile i morgentåka på Landåsvannet. Det enkle er ofte det beste. Og som fotografen av bildet slår fast, “Det lønner seg ofte å være tidlig oppe om morgenen!”
Gratulerer til Marie B. Johansen som får en OA-sekk og toalettmappe og er med i kampen om et gavekort på kr. 5000,-.

Vinner av Tema: VANN september 2011

Juryen kåret Nils Borch til månedens vinner med sitt bilde, Bråstadvika.
Juryen sier: Et deilig bilde der vannet føles mjukt og godt. Fint komponert og nærheten i forgrunn gir bildet et bra perspektiv. Kanskje litt lite tegning i høylysene.
Gratulerer til Nils Borch som får en OA-sekk og toalettmappe og er med i kampen om et gavekort på kr. 5000,-.

Fotokonkurranse og TEMA

Litt sent ute i september starter vi med tema for fotokonkurransen vår. Septembers tema er VANN. For de som vil være med i tema-konkurransen, legges bildet inn i eget album: TEMA september vann.
Andre motiver legges i albumet Dagens OAbilde september 2011.
På sistesiden vil det bli trykket det beste bildet fra tema-konkurransen og et tilfeldig valgt bilde fra Dagens OAbilde hver dag.
Lykke til!

Vinner av Dagens OAbilde august 2011

Juryen kåret Arne Hjelmtvedt til månedens vinner med sitt bilde, Kveldskos som sto på trykk 20. trykk. Gratulerer til Arne Hjelmtvedt som får en OA-sekk og toalettmappe og er med i kampen om et gavekort på kr. 5000,-.

Vinner av Dagens OAbilde juli 2011

Juryen kåret Bente Marie Normann til månedens vinner med sitt bilde, Sommerfryd som sto på trykk 19. juli. Gratulerer til Bente Marie Normann som får en OA-sekk og toalettmappe og er med i kampen om et gavekort på kr. 5000,-.

Vinner av Dagens OAbilde juni 2011

Sander har mange finurlige måter å “skate” på! Foto: Jan Morten Hagebakken

Juryen kåret Jan Morten Hagebakken til månedens vinner med sitt bilde, I farta…? som sto på trykk 28. juni. Gratulerer til Jan Morten Hagebakken som får en OA-sekk og toalettmappe og er med i kampen om et gavekort på kr. 5000,-.

Annonse